Omlouváme se, stránky jsou momentálně v rekontrukci. Děkujeme za pochopení.

Vše o bateriích

Baterie (akumulátory) používané v elektrických kolech:

Elektrokola, která ekolo.cz nabízí jsou výhradně vybavena bateriemi typu Li-Ion (Lithium-Ion) a Li-Pol (Lithium Polymer), v současné době testujeme také LiFePO4  a zanedlouho také Li-Sulphur články. Baterie neobsahují nebezpečné materiály, jako např. kadmium nebo rtuť. Staré typy olověných akumulátorů s kyselinou sírovou (tzv. Lead Acid), kterými je vybaveno dosud mnoho "elektrokol" dostupných v ČR nepoužíváme a nepodporujeme je, vzhledem k jejich vysoké hmotnosti, krátké životnosti a omezené možnosti recyklace.

Rozdíly mezi bateriemi:

Nickel Metal Hydride (NiMH) baterie nabízí vysokou kapacitu (mají více než dvakrát vyšší kapacitu oproti NiCd), možnost rychlého nabíjení a velkou spolehlivost. Baterie uživané v elektrických dopravních prostředcích jsou konstruovány až na 500 nabíjecích cyklů, pak může být repasována. Skladování těchto akumulátorů je možné v nabitém i vybitém stavu., je ale nutné minimálně 3x v průběhu jednoho roku články několikrát nabít a vybít, jinak může dojít ke znehodnocení elektrod akumulátoru a k nevratné ztrátě kapacity. Složení baterie: Kladná elektroda - nikl, Záporná elektroda - hydrid směsi kovů, 
Elektrolyt - draselný louh

 

Lithium Ion (Li-Ion) baterie mají zvýšenou kapacitu a jsou velmi lehké, proto je jejich cena oproti NiMH bateriím obyčejně vyšší, nicméně díky delší životnosti je výhodnější. Baterie uživané v elektrických dopravních prostředcích je konstruovány až na 1000 nabíjecích cyklů. Složení baterie: Kladná elektroda - směs kysličníků lithia s dalším kovem, Záporná elektroda - uhlík se směsí dalších chemikálií, Elektrolyt - směs esterů. Používají se jako sety cylindrických článků typ 18650. 

Lithium Polymerové (Li-Pol) jsou komerčně užívaným typem baterií, dosud s nejlepším poměrem váha/výdrž/životnost. Baterie mají velmi nízké samovybíjení a jsou citlivé na přesné nabíjení, proto je u Li-Pol akumulátorů nutné používat pouze nabíječe, které jsou dodávané výrobcem 

Lithium Železo Fosfát (LiFePO4) technologie se vyznačuje nižšími výrobními náklady, je netoxická. Katodu tvoří fosforečnan železnato litný, anoda je jako u ostatních li-ion baterií vyrobena z uhlíku. Výsledkem použití těchto materiálů je, že články dokážou velmi rychle absorbovat i vydávat energii. Baterie mají vynikající teplotní stabilitu, oproti klasickým Li-Ion akumulátorům také schopnost dodat vyšší proud, počet cyklů je o hodně vyšší. Na druhou stranu mají o něco nižší napětí (nominální napětí se pohybuje mezi 3,0-3,3V) a také nižší hustotu energie, což má za následek větší nárok na prostor a tedy vyšší hmotnost baterie shodné lapacity (ve srovnání s technologií Li-Pol).

 

Baterie se během nabíjení zahřívají, je na tom něco špatného?

Ne, je to normální, při procesu nabíjení se zahřívají všechny typy současnách baterií. 


Co je to paměťový efekt?

Traduje se, že paměťový efekt nastává, když je baterie znovu nabíjena, aniž by byla předtím zcela vybita. Baterie si pamatuje svou poslední zbytkovou kapacitu před jejím dalším nabíjením. Proto když dáte nabít baterie dříve, než je svým užíváním zcela vybijete, užitková doba baterie se bude snižovat. Baterie používané většinou našich produktů (Li-Ion, Li-Pol) nemají žádný nebo úplně zanedbatelný paměťový efekt.


Co to znamená samovybíjení baterií?

Jestliže je baterie po úplném nabití odložena bez užívání, začne postupně ztrácet svou energii. Hodnota samovybíjení se pohybuje cca mezi 5 a 10% za měsíc při pokojové teplotě. Je dobré baterii po dojezdu ihned připojit do nabíječky a udržovat baterii vždy pokud možno v nabitém stavu. Doměnka, že hluboké vybíjení prodlužuje životnost bateriových článků je hluboce zakořeněný nesmysl!

 

Co je to kapacita baterie a počet cyklů?

Kapacita nabíjecí baterie udává množství elektrického náboje, které je schopna baterie pojmout. Jednotkou je Ah (ampérhodina), takže baterie s kapacitou např. 10 Ah dokáže dodávat proud o velikosti např. 2A po dobu 5 hodin. Kapacita každého článku a tím i celé baterie článků stářím pozvolna klesá. Kapacita u baterií klesá dočasně také vlivem okolní teploty, proto při zimním provozu dochází k rychlejšímu vybíjení. Počet cyklů, které jsou udávány u baterií, garantuje její kapacitu po absolvování počtu cyklů na 70% původní hodnoty.

 

Jak zjistit výdrž baterie v elektrokole?

Informace o výdrži baterie si můžete jednoduše vypočítat z uvedených hodnot. Nejříve vynásobte napětí baterie (V) a specifikovanými Ampér-hodinami (Ah) baterie. Tím získáte hodnotu Watt-hodiny (Wh) tedyVxAh=Wh. Elektrokola u ekolo.cz mají vždy tuto hodnotu u baterií uvedenou. Nyní vydělte hodnotu Wh udávanou spotřebou elektřiny kola, která je udávána ve Wattech (W). Výsledkem ke přibližná doba po kterou bude baterie fungovat (například 360 Wh baterie / 250 W motor = 1,44 hodiny).

Z této hodnoty, ale nelze odvodit dojezd elektrokola, který je ovlivněn mnoha dalšími faktory. Navíc elektromotor není při jízdě využíván vždy a ne vždy na plný výkon.

 

Platí se nějaký recyklační poplatek za baterie?

Ano. Od 19. září 2009 je i v České republice plně implementována Směrnice 2006/66/EU o bateriích, formou zákona 297/2009 Sb.. Společnost ekolo.cz je zapojena v kolektivním systému zpětného odběru přenosných baterií a akumulátorů na území ČR - ECOBAT. To zároveň znamená, že z každé prodané baterie v elektorkole je odveden tzv. Recyklační poplatek ve výši 10- 16 Kč (dle kapacity baterie). Tento poplatek je již kalkulován v ceně elektrokola nebo v ceně náhradní baterie a nepředstavuje pro zákazníka žádný náklad navíc.

 

Co dělat s bateriemi po ukončení živostnosti?

Baterie a akumulátory neukládejte na skládky ani neodstraňujte spalováním! Baterie je třeba speciální cestou recyklovat (recyklace spočívá v oddělení jednotlivých chemických složek baterie, kdy opětovná využitelnost komponent LiPol baterií přesahuje 70%).
Jedoduše baterii doneste do naší provozovny (Jezdimnaelektriku s.r.o., Nádražní 403, Frýdlant nad Ostravicí. My se už o řádnou reciklaci postaráme. 

Proč se u baterií uvádí záruční lhůta na baterii 24 měsíců a životnost 6 měsíců nebo určitý počet cyklů?

Záruka na ty části baterie, které nejsou citlivé na neodborné zacházení uživatele – tedy obal baterie, elektronika (BMS), nabíječka jsou kryty standardní zárukou v délce 24 měsíců. Chemická část baterie – tedy aku-packy mají omezenou záruku na 6 měsíců či určitý počet cyklů DOD (Depth of Discharge), dle toho co nastane dříve (počet cyklů lze odhadnout ze stavu článků). V případě, že je deklarován pokles výkonu baterie po uplynutí některého z výše uvedených parametrů, reklamace nebude uznána jako záruční.

Pokud LiPol nebo LiIon bateriový pack vykazuje jakékoli poškození nebo malou kapacitu, pak se toto prokáže při primárním formátování u výrobce, případně v rámci prvních 10 nabíjecích cyklů (přibližný počet cyklů do bezplatné garanční prohlídky elektrokola u prodejce).

V průběhu prvních cyklů baterie doporučujeme uživatelům námi prodávaných elektorkol preventivně provádět cykly celé, tedy nabíjet baterii až po odpojení článků baterie a poté ji nabít najednou do plné kapacity.

Nezapomeňte proto, prosím, že záruční doba a životnost baterií jsou různé pojmy. Životnost je dána způsobem a intenzitou používání a nemusí být stejná jako záruční doba. Při intenzivním užívání může být životnost kratší než poskytovaná záruka.

 

 

Tipy pro prodloužení životnosti baterie elektrokola –dle AGOGS

Formátování a Re-formátování baterie – každá Lithiová baterie, kterou předáváme zákazníkovi je tzv. naformátovaná, tedy baterie je 2x plně vybitá a nabitá. Při tom také testujeme správnou kapacitu baterie a funkčnost elektroniky. Pokud baterie není v průběhu doby používání plně vybíjena, doporučujeme provést alespoň 1x ročně re-formátování baterie, tedy její kompletní kapacitu vybít ať už jízdou či u servisu.    

 

Pravidelné používání baterie / elektrokola – nepoužívaná baterie stárne paradoxně rychleji, než ta, kterou její majitel pravidelně používá – tedy vybíjí a nabíjí. S nabíjením to nepřehánějte, nabíječka by měla být připojena kontinuálně max. 24 hodin. 

 

Nenechávejte dlouho vybité  – nejhůře jsou na tom baterie, které jejich majitelé nechali odstavené s malou kapacitou po dlouhou dobu. Ve vybité lithiové baterii se spustí proces oxidace což negativně ovlivňuje kapacitu a také životnost baterie.  V případě odstavení elektrokola (např. v zimním období) doporučujeme baterii plně nabít alespoň jednou za 90 dnů.       

 

Vyhněte se externím teplotám  – velké teplo, nebo velká zima ovlivňují výkon a zkracují životnost baterie. Nikdy neskladujte baterii venku, kde by byla vystavena dlouhodobě teplotě pod 0ºC. Stejně tak nedoporučujeme skladovat baterii při teplotě nad 30ºC.  Při používání se vyhněte dlouhodobému parkování elektrokola na přímém slunci.  

 

Časté nabíjení – Abyste dosáhli maximální životnosti baterie, nabíjejte jí po každé jízdě, bez ohledu na to ujetou vzdálenost a stavu nabití baterie. Po absolvování dlouhé jízdy v létě vyčkejte přibližně 30 minut před zapojením nabíječky na vychladnutí článků baterie. 

Záznamy nebyly nalezeny...